Mooie leerervaring: workshops faciliteren op de Dijkwerkersdag!

Dinsdag 23 mei is de Dijkwerkersdag geweest, een jaarlijks terugkomend evenement waar waterprofessionals samenkomen om elkaar te inspireren, kennis uit te wisselen en ervaringen te delen. Waterschappen en Rijkswaterstaat werken samen in een alliantie aan de waterveiligheid van Nederland. Dit jaar stond de dag in het teken van het thema “Dromen, Durven, Doen”.

Bij het HWBP werd ik gevraagd om mee te doen in de workshop “Verbinden, samenwerken en goed van start gaan in projecten” (1). Leuk om aan mee te kunnen werken, omdat ik in mijn afstudeerscriptie onderzoek gedaan heb naar samenwerking (in een regionaal programma) en dus bepaalde aspecten herken! Bovendien heb ik niet eerder een workshop mede-gefaciliteerd dus een mooie leerervaring voor mij en goed voor mijn persoonlijke ontwikkeling (wat overigens de belangrijkste reden is geweest om mee te willen doen). Daarnaast werd ik gevraagd voor het organiseren van een workshop waarin wizzkids, studenten en trainees een belangrijke rol in gingen spelen. Deze workshop heeft de titel “in gesprek met de toekomst” (2) gekregen.

Tijdens workshop (1) heb ik de kennismaking tussen de deelnemers mogen faciliteren. Veel samenwerkingen worden alleen gestuurd op de harde kant, maar net zo belangrijk is – zo niet vele malen belangrijker – is de zachte kant van een samenwerking. Want waar begin je met samenwerken als je elkaar nog niet kent of begrijpt? Zonder elkaar te kennen en te begrijpen kan je elkaar niet vertrouwen en dat is volgens het samenwerkingsmodel van Lencioni het fundament van samenwerking. Net als in een huwelijk is vertrouwen de basis. De workshop begon met 1-op-1 gesprekken waarbij deelnemers kennis met elkaar maakten en vragen aan elkaar moesten stellen als “wat vind jij het belangrijkste in samenwerking?” en “wat is jouw mooiste ervaring in een samenwerking?”. Vervolgens mochten zij in groepen van 5 gaan bekijken wat de overeenkomsten tussen hen waren. De workshop was erg interactief en luchtig, en je merkte dat er veel energie bij de deelnemers zat. Na deze hele korte kennismaking mochten ze in dezelfde groepen een vrijstaande toren bouwen van alleen tape en oude kranten en naderhand reflecteren op hun samenwerking aan de hand van een aantal samenwerkingsmodellen, waaronder die van Lencioni.

De Dijkwerkersdag had in tegenstelling tot vorige jaren een nieuwe dimensie gekregen, namelijk dat ook geïnteresseerden, studenten, ‘wizzkids’ en trainees van harte welkom waren. Workshop (2) gaf daar invulling aan. Deze workshop heb ik samen met mijn collegatrainees Olivier Schoemaker, Mathilde Twelkemijer en Louise Lysen georganiseerd en met Mathilde gefaciliteerd. We vonden het een goed idee om ‘wizzkids’ van Technasia, leerlingen, studenten en trainees te laten debatteren met de huidige waterprofessionals. De workshop begon met een leuke kennisquiz om wat lucht te blazen in het programma. Een debat is natuurlijk vrij spannend… Veel enthousiasme en energie kwam los in de zaal, dat in het debat ook weer terugkwam. Veel thema’s rondom geld voor dijkversterkingen, bewustwording en klimaatverandering kwamen aan bod. De workshop was een groot succes en we kunnen met trots terugkijken naar wat we hebben neergezet!

Met het organiseren en faciliteren van de workshops heb ik enorm veel geleerd. Ik heb gemerkt dat als je uit je comfortzone stapt (wat het voor mij was), je de grootste sprongen in je persoonlijke ontwikkeling kunt maken. Lef tonen, een uitdaging aangaan, het onbekende eigen maken en fouten durven maken is wat je verder gaat brengen in je carrière.